2007-08-17

Ojojoj... idag blev det många inlägg ; P

Har noterat en lite lustig sak på jobbet som jag nu vill dela med er.

När folk får stora elfakturor på grund av att det har varit en avläsning (att vi alltså har fått in vad kunden verkligen förbrukat) är det många som ringer till oss och undrar varför det blivit en sådan stor faktura.

När de bara frågar det, man förklarar varför och de blir nöjda med svaret är det ju bra.

Om de däremot börjar tjata om den uppskattade årförbrukningen är det inte kul längre... eller lite kul kanske... så här kan det låta när man pratar med en kund som har alldeles normal förbrukning och man ser att det inet är något fel:

Kund: "Men det stämmer inte!!! Jag har inte gjort av med så här mycket el på ett år"
Jag: "Vi har fått in en avläsning och enligt den har du gjort av med det. Har du möjlighet att läsa av den själv så kan vi kolla om det stämmer?"
K: "Den står på xxxxx."
J: "Men då ser det ut att stämma"
K: "Då måste det vara fel på mätaren, för jag använder verkligen inte så mycket."
J: "Men din förbrukning är inte så stor, det är ju mycket som drar el i en lägenhet"
K: "Vadå till exempel?"
J: "Man har ju lampor, kyl och frys, damsugare, spis, micro, diskmaskin, tvättmaskin, tv, dator...."
K: "Nej vi lagar aaaldrig mat hemma, ser bara på nyheterna på tv och har inga lampor."
J: "Men ni har väl ändå en kyl och frys som är igång och så dammsuger ni väl ibland? Och ni har väl en lampa på toaletten i alla fall?"
K: "Nej vet du vad, vi sopar faktiskt här! Ja jag glömde kanske lampan på toaletten, men den kan ju inte dra så mycket?"

Och så vidare tills man vill skrika åt kunden att sluta ljuga... för vem sopar en i 5:a liksom?...

Kommentarer
Postat av: Josefine

Haha. Det låter ju dummare än de jag pratar med t.o.m. =P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback