2006-12-01

Nu ska jag berätta om gårdagen som jag tidigare påstod gick så bra.

16.15
Åkte från arbetet för att hämta syskonen.
17.05 Hemma! Slängde in en maskin med barnens väldigt smutsiga jackor och tände en brasa i kaminen innan jag satte igång med maten. Var samtidigt tvungen att se till att ungarna var sysselsatta (och inte med att slå ihjäl varandra)
18.20 Brasan brann och maten stod på bordet. Faktiskt väldigt lyckad mat tyckte både jag och odågorna. De åt riktigt bra båda två, även fast den stora lilla tyckte att köttet var lite starkt... hon kanske fick en ovanligt stark bit eller något liknande. Jag är dessutom rätt stolt över att jag lyckades laga mat och hålla ordning i köket samtidigt. Annars blir det lätt en massa disk efteråt, men det blev det inte igår!
19.00 Minstingen hoppade in i duschen och jag skulle umgås lite med 6-åringen. Då ringer en kvinna som ville att jag skulle vara med på en undersökning. Sådant tycker jag är kul så det var jag självklart med på, och till följd av detta fördröjdes den redan sena kvällen ytterligare.
19.30 Tog ut systern från duschen och gjorde i ordning henne, flätade hennes hår så det skulle bli änglahår idag (vilket för övrigt misslyckades) och borstade tänderna på båda.
20.00 Började känna mig smått efter i planerna, då barnen brukar gå och lägga sig runt klockan halv åtta. Ångrade att jag hade lovat en saga innan nattningen.
20.15 Barnen äntligen i säng. Jag satt bredvid och läste en saga för dem, Bröderna Grims saga Törnrosa. Tror egentligen inte riktigt att det är en barnsaga då det vid ett par ställen står något i stil med att "Många hade tidigare försökt ta sig igenom törnroshäcken till den vackra prinsessan, men alla hade de fastnat och dött en plågsam död" Vid sådana ställen i boken tar jag mig faktiskt friheten att göra smärre förändringar, tro det eller ej.
20.30 Jag gick ut från deras rum och det dröjde inte många minuter förrän de sov som två stockar. Under hela den här tiden hade jag dessutom underhållit brasan så den inte skulle slockna och hängt tvätten på tork.

Allt var frid och fröjd och jag kände mig otroligt nöjd med min dag, särskilt när hon från det konkurrerande elbolaget ringde... då var min lycka gjord

21.00 Började Anger management (den rekomenderar jag varmt om du vill ha något roligt att se en kväll) och den såg jag på. Tyvärr råkade jag under pauserna se en glimt av reklamer för läskiga program, vilket inte var så väldigt lyckat.
Jag tycker nämligen inte om att vara hemma själv på nätterna. Jag tror att det beror på att jag har bott i lägenhet i hela mitt liv och därför känner jag mig inte alls lika trygg i hus.
Egentligen är det en rätt obefogad rädsla då det inte ofta sker inbrott på nätterna och vi har ett larm som jag sätter på på nätterna. Dessutom har jag även ett överfallslarm med mig jämt när jag är ensam hemma, så rent logiskt sett så förstår ju även lilla jag att det inte skulle komma in någon och döda oss i sömnen. Men ju mer jag tänkte på att inte tänka på det, desto mer tänkte jag såklart på det.
Jag hade också tryckt in massa ved i brasan och även fast det är en stängd brasa fick jag för mig att det skulle börja brinna och att vi skulle dö. Jag är verkligen inte helt frisk.
23.00
Hade jag gått och lagt mig men tänkte som sagt på det som står här över plus en massa annat hemskt som skulle hända som jag inte orkar ta upp nu. Började läsa på en bok för att skingra tankarna lite men det hjälpte inte. Jag tyckte jag hörde en massa ljud från mördare, bränder och jag vet inte vad så jag var uppe och kollade till systrarna ett par gånger.

0.15 hörde jag min ena syster tassa upp på toaletten men när hon inte kom in till mig efteråt gick jag och kollade till henne. Då satt hon i sin säng och såg olycklig ut. Frågade henne om hon ville sova med mig, och det ville hon. Hon gick före mig in till mitt rum och när jag kom dit låg hon precis i mitten av min 120 säng.
Fine, tänkte jag och lade mig bredvid. Uppskattningsvis hade hon ungefär 90 cm av sängens 120, men det är smällar man får ta.
0.45-1.00 Skulle jag tro att jag somnade. Jag som på vardagar vanligtvis somnar runt 22.00.
3.17 Kände jag en knack på axeln. "Får jag också sova här"  Syster nummer 2.
Självklart fick hon göra det men jag märkte att hon inte har sina pyjamasbyxor på sig och frågade varför. Då hade hon kissat i sängen. Bara upp och fixa det, dra ur lakanen och tvätta henne lite och så. Tillbaka till sängen.

Hörde hur ena systern hostade väldigt mycket så jag gick upp och försökte leta efter hostmedicin, hittade ingen men hittade ventolin utskriven åt andra systern. Tänkte att det kanske går lika bra att ge det men eftersom jag inte vågade ge henne medicin bara så där, ringde jag apotekets dyngnet runt-service, där jag fick sitta i kö! Klockan var runt 4 på natten och så får man sitta i telefonkö! Vilket skämt!
Kom fram till slut och han sa det som jag egentligen misstänkte redan från början... det gick inte att ge henne den medicinen.
Vid den tiden låg vi alltså tre personer (två små, jag vet, men det blir ändå tre personer) i en 120 säng. Något trångt måste jag säga men det gick.
Systern hostade forfarande väldigt mycket och eftersom vi inte hade så stort utrymme tänkte jag att nu kommer alla tre bli sjuka, så när syskonet som hade sovit under hela tiden började vakna till liv kände jag att det var dags att byta säng.
4.30
Travade vi över till föräldrarnas säng och lade oss där.
4.40 Kollade jag på klockan sista gången och jag tror att jag somnade rätt fort efter det.
7.30 Vaknade jag igen.

Efter en inte så god natts sömn var det nu dags att fixa frukost, göra oss alla i ordning och hinna till jobbet i tid. Runt kvart i nio kom mumma och paappa för att ta hand om monsterna under dagen tills mamma och Stefan kom hem igen.

Har varit helt död idag på jobbet och jag halvsov mig genom Idol där dessutom helt fel person vann. Nu tycker jag egentligen inte att Markus är dålig, han är faktiskt väldigt bra, men Erik var snäppet vassare. Att endast 36% av de som röstade förstod det är konstigt tycker jag, men Sverige har väl helt enkelt ingen smak. Men men... tittar man på hur bra det har gått för Darin jämfört med Daniel så ser det ju lovande ut för Erik.

Så jag är verkligen vaken på övertid nu, och jag kan bara säga att jag har fått en ny respekt för arbetande småbarnsföräldrar. Hur ni överlever dagar, veckor, år av detta är ett mysterium för mig.


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Wow Jonna, vilken supermamma du kommer bli!
Jag är imponerad =D =P.

2006-12-03 @ 20:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback