2007-12-27

Nu har jag själv varit inne och kollat på http://webaidshop.se/ och det verkar vara en otroligt bra sida, och organisation.

Webaidshop drivs av Läkarmissionen som på grund av att de har ett 90-konto står under bevakning av Stiftelsen för Insamlingskontroll (SFI). SFI kontrollerar så att alla hjälporganisationer som har ett sådant inte låter mer än 25% av det man skänker gå till administration och insamlingskostnader. Läkarmissionen låg under 2006 på 18,5% vilket är väldigt bra (vissa omkostnader är det ju alltid)

De har också auktoriserade revisorer som kontrollerar att bokföringen sköts som den ska.
De åker dessutom ut till de olika ställena för att se så pengarna verkligen används till det de är tänkta för.

Jag tycker alltid att det känns så riskabelt att ge pengar till välgörenhet, just eftersom man inte vet vart det går.

Dessutom tycker jag inte riktigt om tanken att jag ger en gåva som går till "något bra någonstans i världen". Jag vill gärna veta vart mina pengar går och det är just den här organisationen jättebra på.

Vill jag till exempel köpa ett myggnät till en familj i ett malariadrabbat område kan jag det. Vill jag hellre köpa en gris/ett får/en get till en ensamstående kvinna som gör att hon får ekonomisk trygghet kan jag göra det. Eller tycker jag att mina pengar ska gå till bromsmedicin mot HIV/AIDS, vaccinationer, skolmat, skolmaterial, vuxenutbildningar, en spis till en familj, ett kejsarsnitt mm mm så kan jag göra det.

Dessutom är det inte ens särskilt dyrt, väldigt många av "produkterna" kostar endast 50 kronor... Det gör egentligen ingen skillnad för oss (skippa en lunch på stan liksom) men för familjen som får myggnätet betyder det kanske överlevnad!

Inte varje dag man får chansen att rädda livet på någon, eller hur?

Gå in och kolla! Jag lovar att det är värt det!

(Läs själva mer om SFI, Läkarmissionen och Webaidshop, finns som länkar här på min blogg)

Kommentarer
Postat av: Johan

Tja Jonna, men sedär, du skriver ju inte bara massa gullegull du... haha!!!

Hare bra!

2007-12-28 @ 11:17:41
Postat av: Josefine

Det låter ju bra. Jag får ta och läsa igenom det när jag har tid. Det är sant som du säger att man vill ju att pengarna man ger för ett ändamål också ska gå just dit! Läste om det på aftonbladets hemsida innan jul att jättemånga hjälporganisationers nissar som är högt uppsatta har en årsinkomst på typ 300 - >500 kr. Det är ju helt sjukt vilken dubbelmoral vissa har!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback