2008-11-04 Jämställdhet

Jag blir så trött på folk som klagar på att kvinnor har det sämre, kvinnor har lägre löner, kvinnor inte får lika många chefstjänster etc. Lägg ner att klaga och gör något åt det istället!! Och med att göra något åt det menar jag inte att bara att bitcha om det i media hela tiden, och försöka få vissa helt sjuka saker lagstadgade. Som t.ex. i den här krönikan:
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article3524229.ab

Hon tycker att man ska lagstadga att man måste ta ut hälften av alla VAB-dagar var...

Jag tror inte att förändringen ligger i att göra vissa saker olagliga... det är ju redan nu lagstadgat att kvinnor och män ska ha samma lön för samma arbete, men hur funkar det? Inte så bra...

Förändringen kan inte ligga i att staten ska säga åt oss vad vi ska göra eller inte, utan måste komma från oss själva. Vi måste sluta upp med att lägga vårat eget ansvar på alla andra. Tycker jag att jag har för lite lön är det väl ändå mitt eget ansvar att se till att jag får högre lön?

Det är klart att männen kommer fortsätta att skita i hushållsarbetet om kvinnorna fortsätter att göra det jämt... för let´s face it; det finns betydligt mycket roligare saker att göra med sin dag än att tvätta/städa/diska/vara hemma med sjuka barn. Men någonstans måste alla förstå att man måste göra något själv för att förändra.

Jag och Tobbe delar i stort sett lika på allt hushållsarbete här hemma (fråga honom och han kommer säga att han till och med gör mer), jag kommer aldrig gå med på att han inte är hemma på föräldraledighet när vi får barn (mest för hans och barnets skull) och vi kommer välja vem som ska vara hemma med sjuka barn beroende på vem som har störst möjlighet för det i sitt jobb. Och eftersom båda kommer vara högutbildade och förhoppningsvis ha positioner som visar det lär vi ju dela ungefär lika.

Är det däremot så att vi tjänar mest på att jag är hemma med barnen när de är sjuka och att Tobbes jobb är betydligt svårare att vara hemma ifrån än mitt vill jag kunna välja att vara hemma.

Jag vill inte att någon sur feministkärring som tagit sig in i riksdagen ska bestämma sådant åt mig!

Kommentarer
Postat av: Josefine

Jag håller med om att den som har störst möjlighet "ska" vara hemma med barnen. man måste ju tänka att det ska bli så bra som möjligt för så många som möjligt. Har man ett viktigt möte eller en resa är det klart att man försöker komma dit. Har man möjlihet att jobba hemifrån är ju den föräldern förmodligen den som borde vara hemma och vabba.



Jag stämmer in i en av kommentarerna jag läste:

"Men herregud, det mest betydelsefulla arbetet är väl ändå att ha lyckan att få ta hand om sina egna barn. Man borde bråka om vem som har turen att få vara hemma hos dem istället för tvärtom. Vad är det med er? Är det så hemskt att vara hemma med era barn? Det är som om det vore fult och onaturligta att vilja vara hemma och ta hand om sin avkomma, inte konstigt att många barn idag är så ensamma eftersom deras föräldrar tycker att det är roligare att gå till jobbet än att ta hand om dem!"

Postat av: Jonna

Nej jag vet, jag håller helt med... i alla fall när det gäller att vara hemma med barnen när de är små och på lov och sådant.

Däremot kan jag väl förstå att det inte är jättekul att vara hemma med riktigt sjuka barn, som kanske ligger och spyr eller snorar eller så... men som sagt jag fattar inte varför man skulle bråka om det, och att det är den som "förlorar" som ska vara hemma.

2008-11-06 @ 10:32:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback