2009-07-07 Operationen

Som de allra flesta redan vet så överlevde jag operationen... inte är jag blind heller utan ser ganska okej redan.

Däremot ser jag inte så okej ut:


Tänkte i alla fall dela med mig av min upplevelse nu =)

Det började med att jag kom dit och skulle skriva på ett papper, patientförsäkran, som i stort sett sa att det finns risker och även fast de är väldigt små så kan man få bestående men, Det gjorde att jag blev lite nervös och ville inte riktigt skriva på det där eller betala 21 060 kr innan jag hade fått prata med någon. Då fick jag prata med en sköterska:

Jag: Vad händer om något går fel? Har man någon försäkring då?
Sköterskan: Men inget kan gå fel med den metoden du ska göra.
J: Det är klart att något kan gå fel och om det gör det vill jag veta vad som händer.
S: Men inget kommer gå fel...

Och så höll vi på ett tag tills jag gick med på att det åtminstone inte blir några bestående men utan att de i så fall kan fixa det i efterhand.

Sen fick jag gå in till läkaren och när jag satt där och var nervös och försökte lyssna på vad han sa kom sköterskan in för att kolla något med honom. När hon sedan gck ut och i stort sett hade stängt dörren efter sig öppnades den igen och jag såg henne titta in. Med ett litet leende mot mig sa hon; "Jag tror nog att det är bäst med dubbel dos lugnande i det här fallet", och så gick hon.

Jag tyckte också att det var bäst med dubbel dos och när jag hade fått det var det inte alls nervöst längre. Det var till och med rätt så behagligt och sitta där ute och se väntrummet gunga runt omkring.

Efter ett tag fick jag komma in och lägga mig på en brits med laserapparaten ovanför ansiktet. De började med att droppa i bedövningsdroppar och det var egenligen det enda som kändes under hela proceduren. Sedan lade de en ring på ögat och hällde en alkohollösning i den. Den låg i typ 40 sekunder och sedan sköljde de bort den med massa vatten.

Efter det sköt de lagret som lösningen hade "luckrat upp" åt sidan och lasrade under 20 sekunder på mitt öga. Sedan satte de dit en tuss med ett celldödande medel och efter det sköt de tllbaka lagret de tidigare hade skjutit bort och satte en bandagelins på ögat.

Det värsta (som egentligen inte var så farligt) var när de sköt lagret åt sidan och när de lasrade. Det sprakade och luktade bränt hår, vilket inte var så jättetrevligt.

Men om man säger så här: Det är betydligt värre att gå till tandläkaren och borra en tand, och jag tycker inte det är så farligt heller.

Globen ögonklinik var jättebra och förutom att jag tyckte att de kunde berätta om riskerna lite mer så var de jättebra. Särskilt Carina, sköterskan som gav mig dubbel dos lugnande =P

Kommentarer
Postat av: Craxyknas

Undrar om du är medveten om hur hemskt det låter när du beskriver det... Men skönt att du mår bra och kan se som vanlig igen! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback